Boeken - Boek

De dood van Murat Idrissi

Tommy Wieringa


Gebonden, 128 p.
ISBN: 9789048836864 | € 16.99 | 03-03-2017
Ebook | ISBN: 9789048836871 | € 9.99

Een verhaal van verlangen en opportunisme, overmoed en dood

In het ruim van een schip sterft een jongeman.
Aangrijpend en weergaloos geschreven - een verhaal over deze tijd.

De veerboot van Tanger naar Algeciras, een felle wind jaagt door de Straat van Gibraltar. In het ruim van het schip, verscholen in de kofferbak van een auto, sterft een jongeman.

Met de dode verstekeling in hun auto rijden twee jonge Marokkaans-Nederlandse vrouwen even later Spanje binnen. Groot en leeg strekt het land zich voor ze uit. Aan weerszijden van het asfalt de woestijn. Wat begon als lichtzinnig avontuur, is hun noodlot geworden.

In 2004 bezocht Tommy Wieringa een rechtszaak waar hij het feitenrelaas optekenende dat de basis vormt voor De dood van Murat Idrissi. Langs de Spaanse snelwegen naar het noorden worden jaarlijks honderden anonieme doden gevonden die de overtocht niet overleefden. De dood van Murat Idrissi beschrijft het lot van een van hen, maar ook dat van twee migrantendochters, die zich zowel in het land van hun ouders als in Nederland vreemdeling wanen.

Na Dit zijn de namen vertelt Wieringa opnieuw een migratiegeschiedenis; een verhaal van verlangen en opportunisme, overmoed en dood.

ZO  BEGINT HET


Diep in de tijd. Het kalme ademen van miljoenen jaren. Een binnenzee droogt op, verdampt
onder de laaiende zon; het waterbekken wordt een zoutwoestijn. Sol Invictus. De chroeiende
hitte van een diepe woestijn – regen verdampt nog voor hij de grond raakt, een fijne nevel van mineralen daalt op het aardoppervlak neer.

Download PDF

'Een van zijn beste romans... Subliem geschreven.'

Jeroen Vullings, Vrij Nederland

'Wieringa geeft zijn in wezen intieme novelle een universeel karakter door in het eerste hoofdstuk heel kort, maar ook bijzonder flamboyant de geologische en antropologische geschiedenis van de Middellandse Zee te vertellen. Je hoort het zeewater de Straat van Gibraltar in stromen, voelt de gespannen spieren van de Feniciërs die aan de roeispanen trekken, ruikt de kruiden in de schepen op weg naar Venetië en komt zo in het ontnuchterende heden terecht, in een gammel vissersbootje met een paar honderd gelukszoekers op weg naar het paradijs.' ****

Knack Focus

'Een beheerst vertelde roman die je behoorlijk van je melk brengt. Waarmee Wieringa en passant opnieuw bewijst hoe krachtig het tonicum van de literatuur kan zijn en een begaafde schrijver uit één casestudy universele thema's weet te puren.'

De Morgen

'Het onmiskenbare vakmanschap van de Nederlandse auteur spat ook in De dood van Murat Idrissi van elke bladzijde.Wieringa blijft een verhalenverteller pur sang, zo eentje die het kluwen van de moderne wereld - hoe complex en ondoordringbaar ook - moeiteloos ontrafelt. (...) Het meeste plezier beleefden wij aan De dood van Murat Idrissi als opwindende roadnovel: de 'horizontale vertigo' die de lezer samen met de Marokkaanse Thelma en Louise in het weidse Spaanse landschap voelt, is een feest voor de zintuigen.'

HUMO

****

De Standaard

'Het spannende zit hem niet in het feit dat er iemand onder dramatische omstandigheden overlijdt, maar in wat er daarna gebeurt. (...) Net als zijn vorige grote roman Dit zijn de namen handelt ook De dood van Murat Idrissi over de vluchtelingenproblematiek. Toch verschillen de twee boeken sterk van elkaar. Waar Dit zijn de namen hermetisch en abstract was, is De dood van Murat Idrissi veel aardser en ook toegankelijker.'

Haarlems Dagblad

‘In zijn nieuwste novelle De dood van Murat Idrissi snijdt Tommy Wieringa een uiterst actueel thema aan: de pijn van de mislukte integratie in ons lang en de rest van Europa. Hij schrijft er op aangrijpende wijze over vanuit het perspectief van twee jonge migrantendochters, die onder druk van vrienden betrokken raken bij mensensmokkel.’

De Telegraaf

‘Wieringa maakt indruk met actueel drama over migratie (...) Geserreerd, en daardoor des te overtuigender, vertelt Tommy Wieringa het drama van migratie en ontheemdheid. (...) Wieringa schroeft de spanning thrillergewijs op, in lichte, soepel verende zinnen die geen deel lijken te hebben aan de gruwelijkheden die ze beschrijven. (...) een groot, haast niet te hanteren actueel drama in beheerste vormen invoelbaar gemaakt.’ ****

De Volkskrant

‘Een adembenemende road novel (...) Per ongeluk schreef Tommy Wieringa opniew een adembenemende roman over migratie en vreemdelingschap. (...) Na het succes van Dit zijn de namen (2012) schreef Wieringa opnieuw een fascinerende roman over een migratiegeschiedenis.’

Nederlands Dagblad

Tommy Wieringa bij Pauw

Tommy Wieringa bij Paagman